Francúzska keto diéta

Vplyv ketonovej diéty na zdravie

Obezitu a nadváhu rieši ľudstvo už od nepamäti. Každý z nás za určite v posledných rokoch stretol s nejakými druhmi diét. Určite ste už počuli o často skloňovaných pojmoch ako je krabičková diéta, diéta podľa Mačingovej, podľa krvných skupín či delená strava a mnoho ďalších. V posledných rokoch si veľkú pozornosť verejnosti a mnohých vedeckých inštitúcií získala ketodiéta, ketogénna či proteínová diéta, ktorá funguje na princípe ketózy a o ktorej sa všeobecne vie, že spoľahlivo funguje.  V tomto článku sa preto pozieme na to, ako vyzerá realita keto chudnutia v číslach. A nielen to.

Ketóza. Čo o nej vieme?

Poďme si v krátkosti povedať, čo ketóza vlastne je. Ketóza je fyziologický stav metabolizmu, ktorý nastáva keď v strave obmedzíte sacharidy (telo vyčerpá zásobu glykogénu) a začne štiepiť vlastnú tukovú zásobu na ketolátky a tie využíva ako zdroj energie. Pokiaľ prijímate aj dostatočné množstvo bielkovín, tak si udržíte aj svalovú hmotu. Ketóza sprevádza prirodzene vývoj ľudského (a nielen ľudského) rodu od nepamäti. Je to veľmi múdra adaptácia tela na obdobie, kedy v prírode nedozrievalo ovocie a ľudstvo nemalo prístup k dostatočným zdrojom sacharidov (teda na stav, ktorý bol v minulosti úplne bežný) a ketóza tak bola prirodzenou súčasťou našich biorytmov hlavne v zimných mesiacoch.

Chudnutie v ketogénnej diéte

Pojem obezita každý pozná. Je často označovaná ako choroba 21. storočia a má bohužiaľ stále rastúci trend. V ČR trpí obezitou až 21 % obyvateľov a až 34 % ľudí má nadváhu. Obezitu sprevádza mnoho zdravotných rizík ako sú napr. diabetes mellitus 2. stupňa, kardiovaskulárne,  nádorové či respiračné ochorenia a mnoho ďalších. Nesmieme zabudnúť ani dôsledky psychologické, kedy je spojená často s nízkym sebavedomím a depresiami.

Vedci sa v jednej štúdií zamerali na porovnanie ketogénnej diéty s klasickou nízkokalorickou diétou. Štúdie sa zúčastnilo 53 dobrovolníčok, ktoré boli po dobu 6 mesiacov v diéte a následne sa zistilo, že  pri ketogénnej diéte došlo k 2,1krát väčšej váhovej redukcii a o 2,4krát väčšej strate tukovej hmoty ako pri klasickej nízkokalorickej diéte. Ketogénna diéta môže podľa viacerých výskumov znížiť riziko obezity a ochorení s ňou spojených, pretože dochádza k redukciu hmotnosti a zníženiu množstva podkožného i visceralného tuku.

Cholesterol ? Pre diétu žiadny problém

Cholesterol je látka potrebná pre správne fungovanie organizmu a je potrebný pre tvorbu hormónov, vitamínu D či bunkových membrán. Vytvára sa v pečeni a nachádza sa hlavne v živočíšnych produktoch. Problém nastáva, keď máme v krvi zvýšenú hladinu „zlého“ LDL cholesterolu, kedy vzniká vyššie riziko kardiovaskulárnych ochorení. V krvi sa nachádza aj „dobrý“ HDL cholesterol, ktorého je vhodné mať dostatok, pretože má ochranný účinok. Vedeckými štúdiami sa dokázalo, že ketogénna diéta zvyšuje hladinu „dobrého HDL cholesterolu a to je jeden z faktorov, ako znížiť riziko kardiovaskulárnych ochorení. Ako vplýva diéta na cukrovku 2. typu ?

Civilizačné ochorenie Diabetes mellitus (cukrovka) 2. typu je najrozšírenejší typ cukrovky, ktorým trpí až 92 % všetkých chorých diabetikov. Označuje sa za metabolické ochorenie, ktoré vzniká kombináciou viacerých faktorov, jedným z nich je nezdravý životný štýl spojený s obezitou a nedostatkom pohybu, kedy zjednodušene povedané dochádza k zvýšeniu hladiny jednoduchého cukru glukózy v krvi pri súčasnej rezistencii tela na hormón inzulín a jeho nedostatku v krvi.

Viaceré štúdie dokázali pozitívny vplyv ketodiéty na diabetes mellitus 2. typu a v jednej štúdii dokonca dokázala zlepšiť citlivosť na inzulín až o priepastných 75 %. V inej štúdií sa 21 účastníkov s diabetom mellitus 2. stupňa stravovalo 16 týždňov ketogénnou diétou a po tejto dobe až 7 z nich prerušilo liečbu v dôsledku zlepšenia zdravotného stavu a 10 účastníkov si znížilo dávku liekov na cukrovku.

Ketónová diéta ako liek?

Na základe vyššie uvedených informácií, môžeme konštatovať, že tento typ diéty vie byť veľmi šikovným pomocníkom pri niektorých zdravotných problémoch.  

Málokto ale vie, že sa využíva aj v zdravotníckych zariadeniach na zlepšenie stavu epilepsie, kedy dochádza k zníženiu počtu záchvatov u epileptických detí. Deti v týchto zariadeniach, ale dostávajú väčšiu porciu tukov, aby nestrácali na váhe. Na tento námet bol dokonca aj natočený film s názvom First Do No Harm podľa skutočných udalosti s oskarovou herečkou Meryl Streep.

Z ďalších vedeckých štúdií sa zistilo, že ketodiéta môže mať pozitívny vplyv na spomalenie rastu karcinómu mozgu, na syndróm polycystických ovárií,  znížiť symptómy a spomaliť postup Alzheimerovej choroby a dokonca dokáže pomôcť zlepšiť akné. Je dôležité podotknúť, že ak má klient nejaké ochorenie a chce držať proteínovú diétu, tak odporúčame sa poradiť s Vašim ošetrujúcim lekárom, ktorý pozná celú Vašu zdravotnú anamnézu. Výhodou diéty je, že nekonzumujete potraviny s vysokým glykemickým indexom, čo sa často deje v normálnom jedálničku a spôsobuje nám to hlad. Proteínová diéta je nízkosacharidová a po nástupe ketózy nedochádza ku kolísaniu hladiny inzulínu, čo vedie k dlhodobejšiemu pocitu zasýtenia.

Pre koho nie je diéta vhodná

Na druhú stranu ketogénna diéta má aj svoje úskalia. Samozrejme, že existujú ako v každej inej diéte ochorenia a kontraindikácie, kedy proteínová diéta nie je vhodná. Neodporúča sa pre deti, mladistvých, tehotné či dojčiace matky. Pre pacientov trpiacimi ochorením pečene a obličiek, metabolickými ochoreniami (dna, ateroskleróza, fenylketonúria a ďalšie), diabetes mellitus (cukrovka) 1. typu, srdcovo-cievnymi ochoreniami, poruchami krvnej zrážanlivosti, žlčníkovými kameňmi, mentálnou anorexiou, bulímiou, ak máte alergiu alebo intoleranciu na niektoré zložky proteínových jedál.

Je dôležité podotknúť, že ak má klient nejaké ochorenie a chce držať proteínovú diétu, tak odporúčame najprv prekonzultovať držanie s Vašim ošetrujúcim lekárom, ktorý pozná celú Vašu zdravotnú anamnézu a byť pod jeho odborným dohľadom. Pokiaľ človek do tejto skupiny nepatrí a dodržuje zásady proteínovej diéty, tak  môže byť preukázateľne prospešná pre organizmus. Je potrebné byť, ale obozretný pri výbere proteínovej diéty, aby ste si vybrali nutrične správne nastavený koncept a vhodné je, aby Vám vedel v priebehu diéty poradiť aj tým skúsených nutričných poradcov.

Opýtajte sa sami seba

Každý človek trpiaci obezitou a komplikáciami s ňou spojenými, si sám musí položiť otázku, či mu uvedený stav vyhovuje alebo sa bude snažiť s tým niečo urobiť. Jednou z možností je využiť prirodzený proces tela "ketózu", ktorú dokážete úspešne zredukovať váhu.


Použitá literatúra:

ROBERTS, S . 2017. Dr. George Blackburn, Who Worked to Help You Eat Better, Dies at 81. [online]. [cit. 2019-27-10]. dostupné na internete: <https://www.nytimes.com/2017/03/07/health/george-blackburn-dead-nutrition-expert.html?_r=1>.

ROUBEK, L. 2018. Moderní výživa ve fitness a silových sportech. 1. vydanie. Praha: Erasport.                                      552 s. ISBN: 978-80-905685-5-6

BREHM, B. et al. 2003. A randomized trial comparing a very low carbohydrate diet and a calorie-restricted low fat diet on body weight and cardiovascular risk factors in healthy women.  In The Journal of clinical endocrinology and metabolism. roč. 88, 2003, č. 4. s. 1617 – 1623.  

KOLLEROVÁ, M. 2017. Zdravotní rizika a komplikace obezity. [online]. [cit. 2019-06-11]. dostupné na internete: <https://www.obezita.cz/zdravotni-rizika-a-komplikace-obezity-2/>.

KOLLEROVÁ, M. 2017. Výskyt obezity. [online]. [cit. 2019-06-11]. dostupné na internete: <https://www.obezita.cz/vyskyt-obezity/>.

BRAUNEROVÁ, R. – HAINER,V. 2010. Obezita – diagnostika a léčba v praxi. In Medicína pro praxi. roč. 7, 2010, č. 1.

WESTMAN, E. et al. 2003. Review of low-carbohydrate ketogenic diets. In Current Atherosclerosis Report. roč. 5, 2003, s. 476 – 483.

BODEN, G. et al. 2005. Effect of a low-carbohydrate diet on appetite, blood glucose levels, and insulin resistance in obese patients with type 2 diabetes. In Annals of internal medicine. roč. 142, 2005, č. 6, s. 403 – 411. 

AZ bezpečnost potravin. 2019. Cholesterol. [online]. [cit. 2019-06-11]. dostupné na internete: <https://www.bezpecnostpotravin.cz/az/termin/76822.aspx>.

SANTOS,  F. et al. 2012. Systematic review and meta‐analysis of clinical trials of the effects of low carbohydrate diets on cardiovascular risk factors. In Obesity Reviews. roč. 13, 2012, č.11, s. 1048 -1066.

HALL, K. – CHUNG, S. 2018. Low-carbohydrate diets for the treatment of obesity and type 2 diabetes. In Current opinion in clinical nutrition and metabolic care. roč. 21, 2018, č. 4, s. 308 – 312. 

YANCY W. et al. 2005. A low-carbohydrate, ketogenic diet to treat type 2 diabetes. In Nutrition and metabolism. 2005, č. 34

HEMINGWAY, C. et al. 2001.  The ketogenic diet: a 3- to 6-year follow-up of 150 children enrolled prospectively. In Pediatrics. roč. 108, 2001, č. 4, s. 898 – 905.

PAOLI, A. et al. 2012. Nutrition and acne: therapeutic potential of ketogenic diets. In Skin pharmacology and physiology. roč. 25, 2012, č. 3, s. 111.

MAVROPOULOS, J. 2005. The effects of a low-carbohydrate, ketogenic diet on the polycystic ovary syndrome: A pilot study. In Nutrition & Metabolism. roč. 2, 2005, č. 35.

McPHERSON, P. - McENENY J. 2012. The biochemistry of ketogenesis and its role in weight management, neurological disease and oxidative stress. In Journal of physiology and biochemistry. roč. 68, 2012, č. 1, s. 141 – 151. 

GASIOR, M. et al. 2006. Neuroprotective and disease-modifying effects of the ketogenic diet. In Behav Pharmacol. roč. 17, 2006, č. 6, s. 431 – 439.   

Autor: Ing. Martin Šimon, nutričný špecialista spoločnosti Prodietix

Online kalkulačka

Vypočítajte, aký diétny program je pre Vás najvhodnejší?

Pohlavie

Problematické partie

Hľadám najvhodnejší program...

Poraďte sa s výživovým poradcom

Zarezervujte si bezplatnú telefonickú konzultáciu s výživovým poradcom