Došlo k strate internetového pripojenia, skontrolujte prosím Vaše internetové pripojenie, obnovte stránku a skúste vykonať akciu znova.
Pri spracovaní vašej požiadavky došlo k chybe, obnovte prosím stránku a skúste vykonať akciu znova.

Leto končí, prejedanie sa začína? Ako si aj na jeseň udržať šihlu líni

24. 8. 2022

S koncom leta a začiatkom jesene zo seba príroda vydáva maximum, aby nás svojou bohatou úrodou zásobila na sychravé zimné obobie. A tak, ako to už bolo po stáročia aj naše telo sa prirodzene z tohto bohatstva sýti, aby nazbieranú tukovú zásobu opäť vydalo v úsporných zimných mesiacoch.

Presne tak to fungovalo v časoch minulých, keď ľudia v zime zužitkovávali letné ovocné fruktózové kilogramy. V súlade s týmto princípom fungoval aj stav ketózy, do ktorého ľudia, vďaka nedostatku sacharidov v zimných mesiacoch, často prirodzene a plynulo prechádzali. Low carb stravovanie teda rozhodne nie je výmysel modernej doby.

Dnes však žijeme v iných podmienkach. Potravu vo veľkej pestrosti máme dostupnú po celý rok a lákadlá, napríklad v podobe zrelého ovocia, si môžeme dopriať celoročne. Navyše sa s príchodom mesiaca september, väčšina z nás vráti späť do nohavíc a k pracovným stolom. Jesenná plieskanica nám môže priniesť aj melanchóliu, ktorá môže vyvolať väčšiu chuť na konzumáciu sladkostí a pochutín.

Pokiaľ si toto všetko uvedomíme, môžeme aj týmto obdobím prejsť bez toho, aby sme priberali, alebo si museli odopierať dobroty a sladké potešenia.

Obdivujte krásy jesene každodennou prechádzkou.

Aj napriek skracovaniu sa dní a nepriazni počasia je možné vyjsť do prírody na prechádzku a obdivovať krásy jesene. Obyčajnou svižnou chôdzou podporíme svoj energetický výdaj a zároveň udržujeme svalovú hmotu v kondícii. Dobrým pomocníkom nám môžu byť športové paličky, ktoré pohyb rovnomerne rozdelia do všetkých partií tela a zapoja aj svaly hornej časti tela.

Vyberajte si maškrtenie bez cukru.

Ak vás prepadnú jesenné chmúry, nemusia byť na prvom mieste sladkosti plné cukru, kedy maškrtiť sa dá aj uvážene. Na trhu už je veľké množstvo sladkostí s minimom cukru a optimálnym množstvom bielkovín, ako sú napr. tyčinky, vafle alebo hotové koláče a medovníky.

Nepite kalórie.

Na pitný režim nezabúdajte a udržte si ho ideálne v pravidelnosti počas dňa v menších dávkach. Optimálny príjem vody by mal byť okolo 2,5 až 3 litrov denne.

Chladnejšie dni ale nabádajú aj na konzumáciu teplých a často sladkých nápojov. Vhodnou voľbou na zahriatie tela môžu byť bylinné čaje, ktoré možno dochutiť aj sladkým variantom v podobe čakankového sirupu. Svojou chuťou pripomína med a je s minimálnym obsahom sacharidov. Možno napríklad použiť do jesennej klasiky čierneho čaju s citrónom, ktorý môžete vyskúšať obohatiť aj bez kalorických Zero kvapiek.

Spite ako bohatier.

Na jeseň sa dni zkracujú, telo sa upokojuje a viac odpočíva. Načúvajte jeho rytmu a doprajte si poctivý a kvalitný spánok, ktorý sa pozitívne a priaznivo prejaví aj na váhovej redukcii a správnom zachovaní metabolických a hormonálnych funkcií.

A ako kvalitnejšie spať? Nastavte si spánkovú rutinu.

- dve hodiny pred spaním nepozerajte do obrazoviek,

- choďte spať každý deň v rovnaký čas,

- pred spaním nepite kávu, čaj a ani nejedzte,

- dajte si chladnejšiu sprchu a predstavujte si, že tečúca voda odplavuje všetky nazbierané negácie.

Dodržujte energeticky a živinovo vyvážený jedálniček.

Stravujte sa pravidelne s dostatočným množstvom zeleniny, ktorá je cenným zdrojom vitamínov a minerálov. Energetický príjem by mal byť v rovnováhe s energetickým výdajom, kedy v prípade potreby váhovej redukcie je možné vytvoriť ľahší energetický deficit, ideálne fyzickou či športovou aktivitou. Skúste napríklad hotové jedlá s dokonale vyváženým pomerom proteínov a sacharidov.

 

Súvisiace produkty