Francúzska keto diéta

KETO vs. LOW CARB? Čo je lepšie a prečo?

Premýšľate, aká diéta by pre vás mohla byť tá pravá, ale mnoho rôznych názvov a druhov vám výber komplikuje? Často sa pod rôznymi názvami ukrývajú rovnaké či veľmi podobné diéty. K tým, ktoré sa najviac pletú, patrí keto diéta a low carb stravovanie. Prezradíme vám, aké sú medzi nimi rozdiely, a čo majú naopak spoločné.

Keto diéta

S keto diétou sa často stretnete aj pod názvami ketónová, bielkovinová či proteínová. Táto diéta mnohých mien využíva k chudnutiu prirodzeného fyziologického stavu "ketózu", ktorý v tele nastáva pri znížení množstva sacharidov v strave. S týmto stavom sa naši predkovia stretávali v minulosti napríklad počas zimného obdobia, kedy si ľudský organizmus vytvoril "záložný" spôsob vytvárania energie. Počas ketózy sa tvoria takzvané ketolátky, ktoré vznikajú štiepením vlastných tukových zásob a telo ich využíva ako hlavný zdroj energie. Vďaka tomu, že pri ketóze miznú zásoby tuku po celom tele rovnomerne, je chudnutie efektívne.

Pri tradičnej keto diéte je rozdelenie živín v strave najčastejšie 70% tukov, 25% bielkovín a 5% sacharidov. Aby bol redukčný efekt rýchlejší a telo spaľovalo najmä vlastné tukové zásoby a nie tuky dodané zvonku, využíva Prodietix keto diéta nízkotukového príjmu. Zároveň je nastavené množstvo bielkovín rovnaké ako všeobecné odporúčania pre bežný racionálne jedálniček.

Predpokladom úspešného chudnutia s Prodietix keto diétou je dodržanie na mieru zvoleného diétneho programu a jeho zásad, ku ktorým patrí pravidelnosť v jedlách, pitný režim a ďalšie. Vďaka vopred stanoveného príjmu živín vám odpadajú starosti s vlastnou snahou o nastavenie diéty. Keto jedlá navyše obsahujú optimálne množstvo bielkovín, vďaka čomu nedochádza počas chudnutia k strate svalovej hmoty.

Keto diétu odporúčajú aj lekári, pretože so sebou prináša mnoho benefitov pre zdravie. Je veľmi prospešná ľuďom s metabolickým syndrómom, ako je obezita, vysoký tlak a cholesterol či cukrovka II. typu. Keto diéta tiež prispieva k zníženiu inzulínovej rezistencie. V prípade zdravotných obmedzení je plán držať keto diétu vždy vhodné konzultovať s ošetrujúcim lekárom.

Low carb

Low carb čiže nízkosacharidová diéta s jasnou definíciou neexistuje, veľmi často sa pod týmto označením ukrývajú rôzne typy diét vrátane keto diéty. Najčastejšie sú u low carb diet živiny nastavené na hornej hranici optimálneho príjmu bielkovín, stredné množstvo tukov a ľahší deficit sacharidov, ktorý nie je znížený na hodnoty keto diéty, ale je o niečo nižší ako u klasickej redukčnej diéty. U low carb diéty sú využívané ako zdroj energie všetky živiny, ako primárny zdroj energie predovšetkým tuky. Ak sú počas diéty sacharidy v ľahšom deficitu, udržiava sa tým aj nižšia hladina inzulínu, čo zabraňuje metabolizovaniu a ukladanie nadbytku sacharidov ako tukových zásob a lepšie sa tak využíva kalorického deficitu.

Množstvo sacharidov by pri low carb diéte by sa mal nastaviť individuálne. Hlavným faktorom, ktorý toto množstvo ovplyvňuje, je aktívna telesná hmota jedinca, vychádzajúce z jeho výšky a tiež podielu svalstva, ktoré spravidla tvorí 60% telesnej hmoty a ktoré možno v priebehu života vybudovať do väčšieho percentuálneho zastúpenia, čo navýši podiel aktívnej hmoty. Vyšší jedinci budú mať pre určitý podiel sacharidov väčšiu toleranciu než ľudia menšieho vzrastu. Napríklad malá žena s rovnakým nastavením sacharidov môže byť v stredne alebo vysoko sacharidovom režimu, oproti tomu stredne vysoký muž môže byť v nízkosacharidovom režime. Vyšší muž sa môže nachádzať aj v slabšej ketóze.

Low carb stravovanie je vhodné po absolvovaní keto diéty ako forma kontroly dobrej životosprávy a stravovania. Oproti keto diéte, ktorá je zameraná na rýchly váhový úbytok, je low carb diéta vhodnejšia pre udržanie váhy aj prípadné chudnutie, ktoré je však pozvoľnejšie. Ako výhodu možno uviesť väčšiu pestrosť a benevolenciu v potravinách, dopriať si môžete ako ovocie, tak viacsacharidovú zeleninu. Pri low carb diéte možno tiež zaraďovať šport vo väčšej početnosti aj rozmanitosti a popri aeróbnych aktivitách voliť aj tie silovejšie.

Viac o keto diete Prodietix

Online kalkulačka

Vypočítajte, aký diétny program je pre Vás najvhodnejší?

Pohlavie

Problematické partie

Hľadám najvhodnejší program...

Poraďte sa s výživovým poradcom

Zarezervujte si bezplatnú telefonickú konzultáciu s výživovým poradcom